Untitled Document

Gezellig met de Schotten
Het afscheid van Arjen
Belarus: bijna over en uit
3-1 tegen Bulgarije
Drama tegen Frankrijk
5-0 tegen Luxemburg
20 marssen De Bus
WK: DERDE!


  Untitled Document

DE BUS

 
Uniek in nederland, uniek in de wereld: De Oranje Dubbeldekker van www.oranjefans.nl! Gestart in 2004 op het EK in Portugal, met marsen in Braga en Lissabon. Wat vervolgd wordt in Duitsland, tijdens het WK, waar duizenden achter de bus aan lopen in Leipzig en Neurenberg. Buiten deze marsen nog wat kleinere versies in Luxemburg, en bij diverse Oranjecampings, en als voorlopig hoogtepunt: het EK in 2008. De beelden van Bern (3x) en Basel gaan de hele wereld over.
 

De bus is niet te huur!

We krijgen geregeld vragen of de bus te huur is, voor allerlei gelegenheden. Feesten, kampioenschappen van voetbalelftallen, bruiloften, carnaval.. Het antwoord: NEE!
We verhuren de bus niet, en gaan dat ook nooit doen. Wettelijk is dat niet toegestaan, en: de bus wordt alleen door ons gebruikt, voor wedstrijden van het Nederlands Elftal. Dus vragen of hij te huur is heeft geen enkele zin!
 

De bus in de steigers!


Voor..


Na!

Na 4 toernooien inclusief een wat zoute overtocht heen en weer naar Zuid Afrika was onze bus hard aan een nieuwe verflaag toe. Hij lekte op vele plaatsen, de kit was na 32 jaar wel uitgedroogd en de bus was door het vele vuil wat in de verflaag getrokken is niet meer schoon te krijgen. Tijd voor een nieuwe look, tijd voor een grote, hele grote opknapbeurt!

Vanaf 24 maart zijn Bas, Ico, Nico, Frans en ondergetekende volop bezig met werkzaamheden aan onze mooie bus! En daarbij hebben we hulp gehad van Michiel, Pino, Pieter, Jokko, Patrick (zoon van Bas) en natuurlijk Sjoerd! Maar: ook van Harry, jullie welbekend! In zijn garage, de Victoria Garage (www.victoriagarage.nl) in Alkmaar wordt de bus gespoten. Op hemelvaartsdag werd de bus gereden naar Dalen, naar sponsor Sens, die met zijn manschappen de bus heeft voorzien van nieuwe stickers, reclame en een handig rolsysteem zodat we makkelijk op de wedstrijddag de reclame af kunnen dekken. In de week van de oefencampgane van Oranje doen wij samen de laatste klusjes, waaronder een laatste check in de garage, een nieuw grasmatje in de bus en nog wat andere zaken, waarna hij klaar is voor vertrek op 2 juni, met dank aan Kuehne en Nagel... op naar het EK!

De schuurfeesten

Schuren in een schuur, als dat geen feest is..
Bij de vaste standplaats nabij Chaam werd een begin gemaakt met de werkzaamheden op 24 maart. Alle stickers gaan eraf, en de hele bus moet geschuurd worden. Dachten we.. Want wat bleek: de laatste verflaag had zoveel vuil in zich opgenomen dat schuren onmogelijk was: de schuurbladen liepen al na enkele seconden vol. Niet te doen, dus: eerst de héle buitenste verflaag eraf krabben, en alle naden en kieren uitkrabben omdat de kit te droog was geworden.

Zo zag de bus eruit toen we aan het werk begonnen:


         

In de daarop volgende 4 weken werd de bus van zijn bovenste verflaag ontdaan, werd hij geschuurd en is het dak geschilderd. Hadden we dat alvast mooi gedaan! Dachten we.. Wordt vervolgd, het dak.
Ico ontdekte vervolgens het nachtleven in Zuid Nederland, Nico heeft weer wat geleerd (hoe geile varkens klinken voordat ze in hamburgers veranderen) en Bas liet zijn zoon Patrick eerst de film Karate Kid zien, om zodoende een extra training op de bus te kunnen botvieren. Het was geen wash in, wash out maar meer krab op - krap neer.. De beelden:

 

         
         
         
         
         
         
 
 

Naar Alkmaar!

Op 22 april vertrok de bus, het tandenloze monster naar Alkmaar, naar de Victoriagarage. Harry had aangeboden de bus te gaan spuiten, en daar maakten wij natuurlijk dankbaar gebruik van. We gingen met het idee dat hij klaar was om te spuiten. Okee, misschien ietsje het schuurwerk nalopen, maar daarna toch vlot in de grondverf en in de laklaag. Dat liep even anders..

Mustafa, de vaste spuiter van Harry, had al snel bepaald dat de bus vrijwel compleet overnieuw en veel grondiger geschuurd moets worden. Lang niet glad genoeg, dus daar gingen we weer.. overigens met hulp van Mustafa, Maza en Remy trouwens. 13 grote en 2 kleine ramen werden eruit gehaald, alle ornamenten aan de buitenkant verwijderd, oude schades gerepareerd en stukje voor stukje, randje voor randje en vlak voor vlak overnieuw geschuurd.. Tot ie helemaal glad was en op sommige plaatsen volledig kaal:

 

         
 

Eindelijk was hij klaar om te spuiten. Dat betekende: alles afplakken, wederom met hulp van de mannen van Harry, en in de grondverf zetten. Speciaal gehardde grondverf die niet overnieuw geschuurd hoefde te worden.

Vervolg: afkitten! Elk randje, hoekje, kiertje en gaatje moest afgekit worden. Veel kit was in de loop der jaren verdwenen of opgedroogd, en er zitten veel randen aan onze bus.. Een dag werk verder!

Daarna kwam de eerste laklaag: Oranje! RAL 2004... 3 lagen waren nodig om de bus dekkend te krijgen. En na die laag kwam de eerste kennismaking met een prachtige, gladde, blinkende bus.. fantastisch om mee te maken na al dat werk!

Waarna we weer konden gaan afplakken want de rood wit blauwe banen moesten natuurlijk ook nog. Eerst de witte, en een dag later de rode in de ochtend en de blauwe eind van de ochtend.

Oh ja! Het dak.. dat moest toch overnieuw. Het vele stof en de dampen zorgden ervoor dat de sticker van de wereldbeker niet meer te gebruiken was. Dus mochten we die ook nog overnieuw doen...

De beelden:

 

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
   
         

..eindelijk mocht hij uit de doeken! Eindelijk gingen we zien wat het resultaat geworden was. En konden we ook de laatste klussen in Alkmaar doen: even helemaal nalopen, lampen en nummerborden er weer op, ramen er weer in met nieuwe rubbers er omheen, alle kieren in de ramen voorzien van nieuwe kit, en als toetje een prachtige nieuwe gril die Bas geregeld heeft.. top! De beelden van een fantastisch resultaat:

 

         
         
 

Met grote dank aan Harry en zijn Victoriagarage, en zijn manschappen Mustafa, Maza en Remy. Dit is zijn crew:

 

Naar Dalen, naar sponsor Sens, naar nieuwe stickers!

Op Hemelvaartsdag vertrokken we naar Dalen, waar sponsor Sens de bus ging voorzien van nieuwe stickers. Ondergetekende heeft alle stickers opnieuw gemaakt en aangeleverd, en Sens zelf zorgde voor de reclameuitingen. Ook hebben zij de bus voorzien van een systeem waardoor we op wedstrijddagen snel sponsoring kunnen afdekken, dat verlangen De uefa en fifa nu eenmaal van ons. Na een week was de bus klaar, met een prachtig, stijlvol resultaat, waarvoor wederom enorm veel dank!

De beelden:

 

         
         
         
         
         
         
   
 

Op 26 mei hebben de bus opgehaald, waarna nog zoals eerder verteld wat laatste dingen worden geregeld, nagekeken en geinstalleerd.

Een enorme klus is ten einde, waar we iedereen bijzonder dankbaar voor zijn. Ruim 10.000 km reden Ico, Nico, Bas en ondergetekende heen en weer naar de bus, aangevuld met Michiel, Pino, Pieter, Jokko, Patrick (zoon van Bas) en uiteraard ons aller Sjoerd. 23 dagen aan afkrabwerk, schuurwerk en al wat meer zit erin. Harm heeft ondertussen druk achter de schermen met Kuehne en Nagel aan de papierwinkel voor de Oekraine gewerkt, waarvoor we onder andere zelf een stempel hebben moeten ontwerpen.. Lang leve de keuze van de Uefa!

Dit is het eindresultaat van een enorme klus, en het resultaat mag er zijn potverdorie..

Was getekend, Bartje


         
Lees meer